Het Web 2.0 doet de grenzen tussen de verschillende maatschappelijke sectoren vervagen. Consumer generated content heeft duidelijk een invloed op de actualiteit, de politiek, het zakenleven en cultuur. Als platform voor digitale kunst richt ook Anina.be de aandacht op materiaal dat niet door kunstenaars, maar door het publiek is aangebracht.
Op sociale websites zoals YouTube plaatsen miljoenen internetgebruikers wereldwijd eigen videofilms over de meest uiteenlopende onderwerpen. Uit die gigantische massa materiaal heeft Anina.be een kleine selectie gemaakt en een aantal videofilms rond één onderwerp samengebracht, zonder dat de filmers ooit de bedoeling hebben gehad aan een kunstonderwerp te werken.Als onderwerp koos Anina.be daarbij voor de wereld van de fauna, waarbij internetgebruikers dieren hebben gefilmd in de meest uiteenlopende omstandigheden en situaties, gaande van de vrije natuur tot het dierenasiel. Het onderwerp is willekeurig gekozen, maar dieren vormen één van de meest gefilmde onderwerpen op sociale netwerken. De bezoeker kan dan ook van hieruit verder op exploratie in de virtuele dierenwereld.
Videofilms: een exploratie in de virtuele dierenwereld van YouTube